تست
تست
تست
تست
رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِیمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّیَّتِى رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَآءِ (ابراهیم، 40)
پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذریّه ام نیز. پروردگارا! دعاى مرا (نماز و عبادتم را) بپذیر
در آیاتى که تاکنون درباره حضرت ابراهیم در این سوره خوانده ایم، او از خداوند هفت درخواست دارد: امنیّت مکّه، دور ماندن از بت پرستى، توجّه قلوب و افکار مؤمنان نسبت به فرزندان و مکتب او، بهره مند شدن ذریّه او از ثمرات، توفیق اقامه نماز، قبول شدن دعاها و آمرزش براى خود و والدین و همه مؤمنان.
«والد» تنها به پدر واقعى گفته مى شود، ولى «أب» به غیر پدر از جمله به عمو و پدرزن نیز گفته مى شود. چون والدین ابراهیم مؤمن بودند، لذا در این آیه حضرت ابراهیم به والدین خود دعا مى کند، ولى در آیات دیگر که «أب» به کار رفته و مراد عموى ابراهیم است، به دلیل مشرک بودن او، حضرت از او بیزارى مى جوید.
در آیه ۱۳۳ بقره نیز خواندیم که فرزندان یعقوب در پاسخ پدر که پرسیده بود: «ما تعبدون من بعدى» پس از من چه چیز را مى پرستید؟ گفتند: «نعبد الهک و اله آبائک ابراهیم و اسماعیل» ما پروردگار تو و پروردگار پدرانت ابراهیم و اسماعیل را مى پرستیم. با آنکه اسماعیل عموى یعقوب است، ولى به عمو «أب» گفته شده است.
پیام ها
۱- تکرار «ربّ» در آغاز دعاهاى حضرت ابراهیم، نشانه تأثیر آن در استجابت دعا و یا یکى از آداب آن است. «ربّ اجعلنى»
۲- براى اقامه نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. «ربّ اجعلنى»
۳- نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهیم است. «ربّنا لیقیموا الصّلاة»، « ربّ اجعلنى مقیم الصّلاة»
۴- با آنکه رسالت انبیا اقامه دین است اما دعا براى اقامه نماز به جاى آن، نشانه آن است که نماز چهره و سیماى تمام نماى دین است. «مقیم الصّلاة»
۵ - اقامه نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «و من ذریّتى» را به کار برد: یکى درباره نماز نسل خود «مقیم الصّلاة و من ذریّتى» و یکى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى که خداوند به ابراهیم فرمود: «انى جاعلک للنّاس اماما قال و من ذریّتى» من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت: پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآيَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءَتْنَا ۚ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ (اعراف، 126)
و (اى فرعون!) تو از ما انتقام نمىکشى جز براى اینکه ما به آیات (و معجزات) پروردگارمان که براى ما آمد ایمان آوردهایم. پرودگارا! بر ما صبر و شکیبایى فرو ریز و ما را مسلمان و فرمانبردار بمیران.
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه ۱۲۶
این آیه، پاسخى به جوسازى ها و تهمت هایى است که از سوى فرعون نسبت به مؤمنان و همراهان حضرت موسى انجام مى گرفت و در آیات گذشته به آنها اشاره شد، از قبیل اینکه شما توطئه گر هستید و قصد تصاحب وطن و کاشانه مردم و اخراج آنان را دارید. آنان گفتند: شما نیز مى دانید که جرم ما این تنها ایمان ماست، نه آنچه شما مى گویید.
امام صادق (ع) فرمود: کسى که خود را برتر از دیگران بداند مستکبر است. به حضرت گفتند: گاهى انسان به دلیل آنکه دیگران مشغول گناهند و او گناه نمى کند خود را برتر مى داند! حضرت فرمودند: شاید او توبه کرده و بخشیده شده است، ولى تو خبر ندارى و هنوز او را چنان مى بینى. مگر داستان ساحران را نشنیده اى که با انگیزه شکست موسى آمدند، ولى توبه کرده و هدایت شدند و پایان خوبى داشتند.
پیام ها
۱- ایمان به خدا و زیر بار طاغوت نرفتن، بىدردسر نیست. «و ما تنقم»
۲- ایمانى ارزش دارد که براساس برهان و پس از دیدن نشانه هاى حقیقت باشد. «آمنّا بآیات ربّنا لمّا جائتنا»
۳- طاغوت ها با فکر و عقیده توحیدى مخالفند، نه با آدم ها. «الاّ أن آمنّا»
۴- نشانه مؤمنان راستین، آرامش، مقاومت، صراحت، شجاعت، تضرّع و دعا به خصوص در هنگام سختى هاست. «آمنّا… ربّنا افرغ علینا صبراً»
۵ - در دعا به ربوبیّت خداوند متوسّل شویم. «ربّنا»
۶- بهترین شیوه در برابر تهدید طاغوت ها، دعا و توکّل بر خدا و حفظ ایمان و پایدارى است. «ربّنا أفرغ علینا صبراً و توفّنا مسلمین»
۷- وقتى تهدیدها سنگین باشد، صبر و مقاومت بیشترى هم مى طلبد. ساحران گفتند: «أفرغ علینا صبراً» یعنى دل ما را پر از صبر کن و نگفتند: «أنزل علینا»
۸ - حسن عاقبت، نیاز به دعا، استمداد و توفیق الهى دارد. «ربّنا… توفّنا مسلمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (اعراف، 23)
(آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى، قطعاً از زيانكاران خواهيم بود.
تفسیر نور (محسن قرائتی)
نکته ها
شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند؛ امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض و استكبار كرد و برترى نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد؛ امّا حضرت آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى
جلد 3 - صفحه 41
بخشايش كردند. «1»
پیام ها
1- در برابر ستمهايى كه به خود روا مىداريم بايد از خداوند استمداد جوييم و آنها را جبران كنيم. قالا رَبَّنا ظَلَمْنا …
2- آدم و حوّا، هم در تخلّف شريك بودند، هم در جبران گذشته و عذرخواهى. «ذاقَا، قالا رَبَّنا»
3- هرگونه خلافى، ظلم به خويشتن است، چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با تكامل و سعادت واقعى خود است. «ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
4- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
5- نخستين خواستهى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا»
6- مهمترين مسأله براى گناهكار، مغفرت الهى است، سپس درخواستهاى ديگر. «إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا»
7- عنايت و لطف و مهربانى خدا، جلوى خسارت ابدى را مىگيرد. إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا … لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ